Rust
Persoonlijke ontwikkeling
Persoonlijke ontwikkeling
05/25/2023
1 min
0

Rust

05/25/2023
1 min
0

Rust


Op de basisschool en middelbare school gaat leren in een hoog tempo. Veel leerlingen kunnen meekomen, maar er zijn ook genoeg leerlingen, waarvoor het toch te snel gaat. Hier wordt er vaak verwacht dat iedereen op hetzelfde tempo leert én als je slechte cijfers hebt, dat je het niveau niet aan zou kunnen.
 
Dan wordt er weer tegen een leerling gezegd door de docent: ''Dit niveau past niet bij je'' of ''Misschien moet je beter je best doen'' en wat ik zelf heb meegemaakt ''Jouw ontwikkeling gaat met kleinere stapjes, dan dat het niveau omhoog gaat''.
 
Soms sta je dan met je mond vol tanden, dat dit tegen leerlingen gezegd wordt. Als ouder krijg je dit misschien soms mee, maar vaak krijg je dit ook helemaal niet mee. 
 
Vaak kunnen leerlingen wel het niveau aan, maar hebben ze misschien net een andere aanpak nodig. Nemen ze de stof niet direct op, omdat het misschien te chaotisch is in de klas of omdat ze zich niet veilig voelen in de klas en dat blijft misschien dan teveel in hun hoofd zitten. Ook al willen ze zo graag leren, maar dat gaat dan gewoon niet.
 
Dan is het belangrijk als er met deze leerlingen ook apart gezeten kan worden, om ze juist de rust en tijd te gunnen, om de stof wel tot zich op te kunnen laten nemen. 
 
Daarom kan 1-op-1 bijles of in kleine groepjes van 3 juist dé oplossing zijn voor dit probleem. Het is lastig voor leerkrachten en docenten te differentiëren in de klas tussen leerlingen in een klas van 30, maar bespreek dan eerst een manier, wat wellicht wel bij een leerling past, in plaats van direct te zeggen: ''Jij hoort hier niet thuis!''. Terwijl het wellicht kan liggen aan externe invloeden, waar een leerlingen zelf helaas niks aan kan doen.
 
Denk niet in problemen, denk in oplossingen en probeer het weer gewoon opnieuw! 
 
Bij The Learning Family wordt er tijd genomen voor de leerling om de stof te kunnen begrijpen. Er zit geen druk achter, dat alles snel moet. Ieder leert op zijn eigen tempo.

Reacties