Het individu
Educatie
Educatie
05/29/2023
2 min
0

Het individu

05/29/2023
2 min
0



Op school, zie je dat er veel leerlingen ongemotiveerd zijn. De stof is misschien te makkelijk, maar soms ook te moeilijk. De docent legt soms te langzaam uit, maar andere keren juist te snel. Hier kan je als leerling niks aan doen. Je moet het programma volgen, en bovendien hoort dit programma ook nog eens bij iedereen aan te sluiten. We krijgen vaak te horen, waarom moet ik dit leren? En wat heeft dit voor toegevoegde waarde voor mij? 

Keuzevrijheid en flexibiliteit in het lesprogramma

Wanneer je deze vragen krijgt, betekent het, dat de stof niet goed of volledig aansluit bij uw kind voor wat hij/zij later wilt doen. Ieder kind heeft een ander doel voor ogen, alleen daar wordt vaak niet genoeg aandacht aan besteed in de klas. Ieder kind is anders en daar moet anders mee omgegaan worden. Vaak door dit raakt uw kind ongemotiveerd en wordt er niet genoeg aandacht besteed aan de keuzes die gemaakt kunnen worden en welke mogelijkheden er in de wereld zijn. Wanneer uw kind niet het nut er inziet van wat er geleerd moet worden, wordt er vaak ook niet goed opgelet in de les. Misschien heeft de leerling wel heel erg veel interesse in dieren, wat moet er dan gedaan worden met het vak natuurkunde. Zou het niet veel beter zijn, als de leerling ervoor zou kunnen kiezen om meer tijd aan biologie te zitten en minder aan andere vakken? Dit zou al een hele hoop helpen.


Wat zou je ervan vinden als er meer praktijkgericht onderwijs wordt toegepast? Op het VMBO wordt dat al veel gedaan, maar wat zou er gebeuren als dit ook op HAVO of VWO wordt gedaan? Natuurlijk zijn er praktische opdrachten die gedaan kunnen worden, maar er zijn ook leerlingen die meer praktijk onderwijs nodig hebben om iets te kunnen begrijpen. Leerlingen leren op een andere manier.


Om dit te begrijpen, moet er veel meer naar de behoeften van leerlingen geluisterd worden. Het moet ook veel meer bespreekbaar worden gemaakt om te ontdekken waar leerlingen naartoe willen groeien en wat er nodig is om dat te bereiken.

De gevolgen van een verkeerde keuze in het onderwijs

Met dit in gedachte, is het logisch dat veel leerlingen ongemotiveerd naar school gaan, omdat het programma gericht is op 1 doel, snel basisschool afronden, snel naar de middelbare school, studeren en werken. Vaak legt dat ook druk op de leerling, wordt er een verkeerde keuze gemaakt en is er niet genoeg stilgestaan over wat hierboven is beschreven. Een verkeerde keuze, kan uiteindelijk in de maatschappij tot een burn-out lijden, omdat je niet gelukkig bent op je werk. Je bent bang om te stoppen, omdat je denkt dat je alles kwijtraakt en ook bang om opnieuw te beginnen. Hierover zal geschreven worden in mijn volgende post.


Dus is het belangrijk om te kijken naar het individu, om te kijken welk onderwijs passend is voor uw kind. Ga in gesprek, luister en onderneem actie. Uw kind wordt veel gelukkiger, als het de juiste keuze kan maken met de vele opties die er zijn in de wereld.


Bijles bij The Learning Family gaat daarom ook niet alleen om het aanleren van wiskunde en rekenen, maar het gaat er ook om, dat er naar de leerling geluisterd wordt en dat daarop goed ingespeeld wordt.

Reacties